Jak dziecko powinno korzystać z technologii? Zasada 3-6-9-12

                                             
 Zasada 3-6-9-12:          
 
Czyli jak dziecko powinno korzystać z technologii
 
Szybki  rozwój internetu i technologii komunikacyjnych sprawia, że coraz młodsze dzieci sięgają po elektroniczne rozrywki. Zasada 3-6-9-12* wyznacza wiek, w którym Twoje dziecko może zaczynać używać nowych urządzeń elektronicznych.
Eksperci twierdzą, że zasada 3-6-9-12 pomaga rodzicom kontrolować dostęp dziecka do zdobyczy technologii.
 
Na czym polega zasada 3-6-9-12?
 
Zasada 3-6-9-12 przedstawia etapy używania technologii, które dziecko ma osiągać stopniowo.
Jej reguły wyglądają następująco:
 
1.   Przed ukończeniem 3. roku życia
Dziecko nie jest w stanie odróżnić fikcji od rzeczywistości, bo nie osiągnęło jeszcze dojrzałości emocjonalnej. W tym wieku maluch nie czerpie żadnych korzyści z oglądania telewizji, dlatego tego też sugeruje się, by zaczął ją oglądać po ukończeniu trzeciego roku życia.
Uznaje się, że telewizja spowalnia rozwój mowy i pamięci. Zwiększa również ryzyko otyłości dziecięcej. Rodzice powinni zachęcać dzieci do zabawy i używania wyobraźni.
 
2.   Przed ukończeniem 6. roku życia
Gry komputerowe mogą być szkodliwe, bo uzależniają. Mogą sprawić, że dziecko zacznie tracić panowanie nad swoimi zachowaniami i gubić poczucie czasu. Może ono spędzać całe godziny grając na komputerze lub tablecie, co opóźnia rozwój psychoruchowy.
Gry przyciągają uwagę dziecka bardziej niż jakakolwiek inna aktywność, dlatego też zaleca się ich wprowadzanie po ukończeniu szóstego roku życia.
 
3.   Przed ukończeniem 9. roku życia
Komputer niesie za sobą wiele niebezpieczeństw, które mogą wywrzeć zły wpływ na rozwój dziecka. Przed ukończeniem dziewiątego roku życia dziecko nie jest gotowe, by zmierzyć się z informacjami krążącymi po internecie.
Gdy nadejdzie odpowiedni moment, ważne jest, by nauczyć go zasad związanych z korzystaniem z sieci:
 
Wytłumacz mu, że każdy ma dostęp do wszystkiego, co zamieszcza w sieci.
Zwróć mu uwagę na to, że wszystko, co wrzuci do internetu, zostanie tam na zawsze.
Nie wszystkie informacje z internetu są godne zaufania; zawsze powinno się je potwierdzić korzystając z wiarygodnych źródeł.
 
 
 
4.   Przed ukończeniem 12. roku życia
Chociaż każde dziecko chce mieć własnego smartfona, nie powinno go otrzymać przed ukończeniem dwunastego roku życia. Maluch nie jest gotowy na surfowanie po sieci ani tworzenie kont na portalach społecznościowych.
Po ukończeniu dwunastego roku życia dziecko powinno mieć prawo poruszania się po sieci, ale pod nadzorem rodziców i z zastosowaniem ograniczeń czasowych.
 
 
Podsumowując, sama zasada 3-6-9-12 nie wystarczy.
Rodzice muszą wziąć na siebie odpowiedzialność związaną z kontrolowaniem sposobu, w jaki ich dzieci spędzają czas przed ekranem komputerów i smartfonów.
 
*stworzona w 2008 roku przez francuza, Tisserona Serge’a, psychologa i psychiatrę dziecięcego. Jest dyrektorem oddziału badawczego na Uniwersytecie Quest Nanterre w Paryżu.