„Mowa jest zwierciadłem duszy człowieka i trzeba o nią dbać” Leon Kaczmarek
Nazywam się Magdalena Skibińska jestem logopedą. Do moich zadań należy:
- Diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy i poziomu rozwoju języka uczniów,
- Prowadzenie zajęć logopedycznych dla uczniów oraz porad i konsultacji dla rodziców i nauczycieli w zakresie rozwoju mowy uczniów i eliminowania jej zaburzeń,
- Podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami uczniów
- Wspieranie nauczycieli oraz innych specjalistów w:
- Rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły.
- Udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
Miesiąc wrzesień w gabinecie logopedy to czas prowadzenia badań przesiewowych wśród dzieci przedszkolnych, uczniów klas pierwszych oraz badanie kontrolne objętych terapią w poprzednim roku szkolnym. Celem wstępnych badań jest wyłonienie dzieci wymagających opieki logopedycznej. Ponadto badaniu są poddawani uczniowie na wniosek nauczyciela lub rodzica.
Na zajęcia terapii logopedycznej uczęszczają uczniowie:
- wyłonieni w toku badań przesiewowych, których wada wymowy może w sposób istotny wpływać na naukę czytania i pisania
- którzy posiadają opinię z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej z zaleceniem terapii logopedycznej.
Właściwe badanie logopedyczne polega na orientacyjnym badaniu słuchu mownego i fonemowego, badaniu budowy i sprawności narządów artykulacyjnych (wargi, język, zgryz, wędzidełko podjęzykowe, podniebienie), ocenie płynności i prozodii mowy, badaniu nadawania i rozumienia mowy oraz kontroli funkcji połykania i oddychania. W razie potrzeby logopeda wskazuje dodatkowe badania specjalistyczne (laryngologiczne, ortodontyczne, foniatryczne, psychologiczne).
Zajęcia prowadzone są w zespołach dwu-czteroosobowych lub indywidualnie, w zależności od rodzaju i stopnia nasilenia danej wady lub zaburzenia. Dla każdego dziecka opracowywany jest program terapii logopedycznej, który w trakcie roku szkolnego jest uzupełniany i modyfikowany. Metody pracy, pomoce i środki są dostosowywane do indywidualnych potrzeb i możliwości psychofizycznych dziecka.
Czas trwania terapii oraz jej efektywność zależy od rodzaju i stopnia zaburzenia mowy, budowy i sprawności aparatu artykulacyjnego, a przede wszystkim od zaangażowania dziecka i współpracy terapeuty z rodzicami. Konieczne są tu systematyczne i codzienne ćwiczenia z dzieckiem w domu trwające ok. 10 – 15 minut. Wszystkie materiały dzieci objęte terapia maja wklejane do zeszytów.
Jeżeli Państwa dziecko uczestniczy w zajęciach terapii logopedycznej proszę pamiętać o zeszycie w dniu zajęć dziecka.