ZESTAW ĆWICZEŃ PRZYGOWOTUJĄCY DO PRAWIDŁOWEJ WYMOWY GŁOSKI [ R ] część 1
- Nagryzanie brzegów języka zębami, czyli masowanie i rozciąganie języka.
- Wysunięcie przedniej części języka miedzy zęby i delikatne żucie go (masaż języka).
- Przeciskanie języka przez maksymalnie zbliżone do siebie zęby.
- Wysuwanie szerokiego języka – zabawa pokaż łopatę.
- Odklejanie czubkiem języka chrupek kukurydzianych lub opłatka z podniebienia.
- Kląskanie czubkiem języka o podniebienie twarde, od najwolniejszych do najszybszych – jedzie konik.
- Wielokrotne odrywanie języka przyklejonego całą powierzchnia do podniebienia – zabawa w mlaskanie.
- Naśladowanie lub ssanie prawdziwego cukierka czubkiem języka.
- Przytrzymanie paska papieru wargami, a następnie zdmuchiwanie go z ust.
- Szybkie wypowiadanie głoski [ L ].
- Szybkie i kilkukrotne wybrzmiewanie ly z językiem uderzającym o górną wargę.
- Energiczne i wielokrotne wybrzmiewanie:
- Te, te, te,
- Ty, ty, ty,
- De, de, de,
- Dy, dy, dy.
13. Naśladowanie różnych odgłosów:
- Rybki – plum, plum, plum,
- Indyka – gul, gul, gul,
- Bociana – kle, kle, kle,
- Chodaków – klap, klap, klap,
- Mycia – chlapu, chlapu, chlapu,
- Jazdy konnej – patataj, patataj.
14. Śpiewanie różnych melodii na sylabach:
- La, la, la,
- Lo, lo, lo,
- Lu, lu, lu,
- Ly, ly, ly.
15. Coraz szybsze wybrzmiewanie zbitki sylabowej la lo lu le.
ZESTAW ĆWICZEŃ PRZYGOWOTUJĄCY DO PRAWIDŁOWEJ WYMOWY GŁOSKI [ R ] część 2
Kolejną część ćwiczeń rozpoczynamy gdy wszystkie zapisane w 1 części ą już opanowane i dobrze znane dziecku.
- Szybkie kilkukrotne powtarzanie
- Nalapatada,
- Nolopotodo,
- Nelepetede,
- Nuluputudu,
- Nylypytydy.
2. Coraz szybsze wypowiadanie zbitki bd.
3. Powtarzanie ze stopniowym przyspieszaniem:
- Bda, bdo, bde, bdu, bdy,
- Pta, pto, pte, ptu, pty,
- Bda – pta,
- Bdo – pto,
- Bde – pte,
- Pdu – ptu,
- Bdy – pty.
3. Przyspieszone wielokrotne wybrzmiewanie:
- Tedamwa,
- Tat, tedat,
- Ente, dente,
- Lelum polelum,
- Ble, bla,
- Tla, tlo, tlu.
4. Podczas szerokiego otwierania jamy ustnej i unoszenia czubka języka do podniebienia:
- Teda – teda,
- Tede – tede,
- Tedo – tedo,
- Tedy – tedy.
5. Recytacja wiersza z [ṭ] dziąsłowym
Kṭo ṭuṭaj ṭak ṭupie?
ṭo ṭaṭa ṭuṭaj ṭak ṭupie.
Ach ṭo ṭaṭa ṭuṭaj ṭak ṭupie!
Bibliografia:
- Logopedia – pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki Tom 2. Zaburzenia komunikacji językowej u dzieci i osób dorosłych pod redakcją Tadeusza Gałkowskiego i Grażyny Jastrzębowskiej, Opole 2003
- Miłe uszom dźwięki. Usprawnianie narządów mowy i ćwiczenia prawidłowego wymawiania głosek . Iwona Michalak – Widera, Katowice 2007