ZESTAW ĆWICZEŃ PRZYGOWOTUJĄCY DO PRAWIDŁOWEJ WYMOWY GŁOSKI [R]

ZESTAW ĆWICZEŃ PRZYGOWOTUJĄCY DO PRAWIDŁOWEJ WYMOWY GŁOSKI [ R ] część 1
  1. Nagryzanie brzegów języka zębami, czyli masowanie i rozciąganie języka.
  2. Wysunięcie przedniej części języka miedzy zęby i delikatne żucie go (masaż języka).
  3. Przeciskanie języka przez maksymalnie zbliżone do siebie zęby.
  4. Wysuwanie szerokiego języka – zabawa  pokaż łopatę.
  5.  Odklejanie czubkiem języka chrupek kukurydzianych lub opłatka z podniebienia.
  6. Kląskanie czubkiem języka o podniebienie twarde, od najwolniejszych do najszybszych – jedzie konik.
  7. Wielokrotne odrywanie języka przyklejonego całą powierzchnia do podniebienia – zabawa w mlaskanie.
  8.  Naśladowanie lub ssanie prawdziwego cukierka czubkiem języka.
  9. Przytrzymanie paska papieru wargami, a następnie zdmuchiwanie go z ust.
  10. Szybkie wypowiadanie głoski [ L ].
  11. Szybkie i kilkukrotne wybrzmiewanie ly z językiem uderzającym o górną wargę.
  12. Energiczne i wielokrotne wybrzmiewanie:
  • Te, te, te,
  • Ty, ty, ty,
  • De, de, de,
  • Dy, dy, dy.
13. Naśladowanie różnych odgłosów:
  • Rybki – plum, plum, plum,
  • Indyka – gul, gul, gul,
  • Bociana – kle, kle, kle,
  • Chodaków – klap, klap, klap,
  • Mycia – chlapu, chlapu, chlapu,
  • Jazdy konnej – patataj, patataj.
14. Śpiewanie różnych melodii na sylabach:
  • La, la, la,
  • Lo, lo, lo,
  • Lu, lu, lu,
  • Ly, ly, ly.
15. Coraz szybsze wybrzmiewanie zbitki sylabowej la lo lu le.
 
ZESTAW ĆWICZEŃ PRZYGOWOTUJĄCY DO PRAWIDŁOWEJ WYMOWY GŁOSKI [ R ] część 2
Kolejną część ćwiczeń rozpoczynamy gdy wszystkie zapisane w 1 części ą już opanowane i dobrze znane dziecku.
 
  1. Szybkie kilkukrotne powtarzanie
  • Nalapatada,
  • Nolopotodo,
  • Nelepetede,
  • Nuluputudu,
  • Nylypytydy.
2. Coraz szybsze wypowiadanie zbitki bd.
3. Powtarzanie ze stopniowym przyspieszaniem:
  • Bda, bdo, bde, bdu, bdy,
  • Pta, pto, pte, ptu, pty,
  • Bda – pta,
  • Bdo – pto,
  • Bde – pte,
  • Pdu – ptu,
  • Bdy – pty.
3. Przyspieszone wielokrotne wybrzmiewanie:
  • Tedamwa,
  • Tat, tedat,
  • Ente, dente,
  • Lelum polelum,
  • Ble, bla,
  • Tla, tlo, tlu.
4. Podczas szerokiego otwierania jamy ustnej i unoszenia czubka języka do podniebienia:
  • Teda – teda,
  • Tede – tede,
  • Tedo – tedo,
  • Tedy – tedy.
5. Recytacja wiersza z [ṭ] dziąsłowym
Kṭo ṭuṭaj ṭak ṭupie?
ṭo ṭaṭa ṭuṭaj ṭak ṭupie.
Ach ṭo ṭaṭa ṭuṭaj ṭak ṭupie!
 
Bibliografia:
  1. Logopedia – pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki Tom 2.  Zaburzenia komunikacji językowej u dzieci i osób dorosłych pod  redakcją Tadeusza Gałkowskiego i Grażyny Jastrzębowskiej, Opole 2003
  2. Miłe uszom dźwięki. Usprawnianie narządów mowy i ćwiczenia prawidłowego wymawiania głosek . Iwona Michalak – Widera, Katowice 2007