Chwila z logopedą "Rozwój mowy dziecka"

TRZYLATEK
  • Rozumie co do niego mówimy, wykonuje proste polecenia,
  • Zapytany potrafi podać swoje imię,
  • Próbuje wykonywać codzienne czynności według instrukcji słownych,
    • Mówi chętnie i zadaje pytania ( nie zawsze jasno sprecyzowane),
    • Komunikuje sią za pomocą zdań prostych, kilkuwyrazowych,
      • Powinien wypowiadać prawidłowo wszystkie samogłoski i spółgłoski: p, b, m, f, w, t, d, n, l, ś, ź, ć, dź, ń, k, h, j, ł,
      • Sz, ż, cz, dż może zastępować s, z, c, dz a nawet ś, ź, ć, dź.
 
 
 CZTEROLATEK
  • Zadaje dużo pytań,
  • Rozpoznaje i nazywa kolory,
  • Pytany odpowiada , co robi;
  • Rozumie i wykonuje nasze polecenia, zawierające wyrażenia przyimkowe: pod, na, obok, za,
  • Powinien poprawnie wymawiać głoski s, z, c, dz,
  • Głoski sz, ż, cz, dż, mogą być jeszcze wymawiane jako s, z, c, dz.
  • Czterolatek nie powinien zamieniać [k, g] na [t,d] lub odwrotnie. 
  • Spółgłoska [r ]zastępowana może być [l] .
 
 
PIĘCIOLATEK
  • Stosuje wypowiedzi wielozdaniowe, opowiada zdarzenia oraz opisuje przedmioty i ich przeznaczenie używając licznych przymiotników,
  • Pojawia się prawidłowa wymowa głosek szeregu szumiącego : sz, ż, cz, dż,
  • Może wystąpić tzw. hiperpoprawność, tzn., w miejscu głosek: s, z, c, dz pojawiają się sz, ż, cz, dż, np.. Szala zamiast sala rarka zamiast lalka,
  • Potrafi wyjaśnić znaczenie słów,
  • Uwzględnia kolejność wstępowania zdarzeń.
 
 
 SZEŚCIOLATEK
  • Wypowiada się poprawnie pod względem artykulacyjnym, fleksyjnym i składniowym,
  • Mówi płynnie,
  • Zwraca się bezpośrednio do rozmówcy,
  • Formułuje dłuższe wypowiedzi,
  • Poprawnie wymawia sz, ż, cz, dż oraz r.
  • Rozwój mowy dziecka powinien być już zakończony.
 Mogą się jeszcze zdarzać pomyłki, ale powinny być coraz rzadsze.
 
 
Opracowała:
mgr Magdalena Skibińska
pedagog specjalny, logopeda