TRZYLATEK
-
Rozumie co do niego mówimy, wykonuje proste polecenia,
-
Zapytany potrafi podać swoje imię,
-
Próbuje wykonywać codzienne czynności według instrukcji słownych,
-
Mówi chętnie i zadaje pytania ( nie zawsze jasno sprecyzowane),
-
Komunikuje sią za pomocą zdań prostych, kilkuwyrazowych,
-
Powinien wypowiadać prawidłowo wszystkie samogłoski i spółgłoski: p, b, m, f, w, t, d, n, l, ś, ź, ć, dź, ń, k, h, j, ł,
-
Sz, ż, cz, dż może zastępować s, z, c, dz a nawet ś, ź, ć, dź.
CZTEROLATEK
- Zadaje dużo pytań,
- Rozpoznaje i nazywa kolory,
- Pytany odpowiada , co robi;
- Rozumie i wykonuje nasze polecenia, zawierające wyrażenia przyimkowe: pod, na, obok, za,
- Powinien poprawnie wymawiać głoski s, z, c, dz,
- Głoski sz, ż, cz, dż, mogą być jeszcze wymawiane jako s, z, c, dz.
- Czterolatek nie powinien zamieniać [k, g] na [t,d] lub odwrotnie.
- Spółgłoska [r ]zastępowana może być [l] .
PIĘCIOLATEK
- Stosuje wypowiedzi wielozdaniowe, opowiada zdarzenia oraz opisuje przedmioty i ich przeznaczenie używając licznych przymiotników,
- Pojawia się prawidłowa wymowa głosek szeregu szumiącego : sz, ż, cz, dż,
- Może wystąpić tzw. hiperpoprawność, tzn., w miejscu głosek: s, z, c, dz pojawiają się sz, ż, cz, dż, np.. Szala zamiast sala rarka zamiast lalka,
- Potrafi wyjaśnić znaczenie słów,
- Uwzględnia kolejność wstępowania zdarzeń.
SZEŚCIOLATEK
- Wypowiada się poprawnie pod względem artykulacyjnym, fleksyjnym i składniowym,
- Mówi płynnie,
- Zwraca się bezpośrednio do rozmówcy,
- Formułuje dłuższe wypowiedzi,
- Poprawnie wymawia sz, ż, cz, dż oraz r.
- Rozwój mowy dziecka powinien być już zakończony.
Mogą się jeszcze zdarzać pomyłki, ale powinny być coraz rzadsze.
Opracowała:
mgr Magdalena Skibińska
pedagog specjalny, logopeda