Statystyki
- Odwiedziny: 1616165
- Do końca roku: 236 dni
- Do wakacji: 43 dni
POŻEGNANIE Z DZIECKIEM |
|
CO POMAGA |
CO UTRUDNIA |
- Rozmowę z dzieckiem przeprowadź w domu - Daj dziecku czas, nie poganiaj go i nie popędzaj -Pożegnaj je jeden raz - Nie daj po sobie poznać, że dla ciebie pożegnanie też jest trudne - Szybko opuść salę |
- Kilkukrotne żegnanie dziecka - Długie rozmowy przed salą - Stanie w drzwiach i obserwowanie dziecka |
RUTYNA |
|
CO POMAGA |
CO UTRUDNIA |
- Umów się z dzieckiem na sposób pożegnania i stosuj go, np. „buziak, przytulenie, piąteczka i idziesz do pani” - Odbieraj go z przedszkola o stałej porze (np. zawsze po obiedzie) /ważne szczególnie na początku adaptacji/ - Przyprowadzaj dziecko do przedszkola systematycznie - Rutyna pozwala dziecku nabierać kontroli nad sytuacją, a rodzicowi kontroli nad czasem potrzebnym na pożegnanie |
- Chaos i pośpiech, gdy rodzic nagle urywa pożegnanie spiesząc się np. do pracy - Odbieranie dziecka o różnych porach dnia - utrudnia budowanie poczucia bezpieczeństwa i przewidywalności zdarzeń - Brak systematyczności w przychodzeniu do przedszkola, częste nieobecności |
POSTAWA RODZICA |
|
CO POMAGA |
CO UTRUDNIA |
- Uśmiech rodzica - Radosny i pewny głos - Miłe słowa: „Baw się dobrze”, „Miłego dnia!” – dzięki temu dziecko nabiera przekonania, że przedszkole to miejsce, gdzie miło spędza się czas |
- Słowa współczucia: „Przykro mi, ale muszę już iść” – to sugeruje, że dziecko znajduje się w przedszkolu za karę - Przeprosiny: „Przepraszam, ale musisz tu zostać” – to sugeruje, że przedszkole jest czymś nieprzyjemnym - Pocieszanie: „Nie bój się” – to sugeruje, że jednak jest się czego bać - Współczucie, żal i strach w głosie rodzica to gwarancja strachu dziecka |
KOMUNIKACJA |
|
CO POMAGA |
CO UTRUDNIA |
- Szczerość ze strony rodzica - Dotrzymywanie obietnic np.: „Przyjdę zaraz po twoim obiadku”, „Dzisiaj po przedszkolu pójdziemy razem na plac zabaw”, itp. |
- „Puste” obietnice; np. „Idę po coś do auta i zaraz po ciebie wrócę” – dziecko czuje się nie tylko smutne, ale i oszukane, co sprawia, że boi się bardziej - Ucieczka rodzica: wychodzenie z sali bez pożegnania, gdy dziecko odwróciło swoją uwagę - dziecko szybko zorientuje się, że mamy nie ma i będzie czuło się zdezorientowane, zagubione i przestraszone - Nie dotrzymywanie umów zawartych z dzieckiem: „ Będę zaraz po leżakowaniu” – dziecko czuje się oszukane i traci poczucie przewidywalności, a co za tym idzie, poczucie bezpieczeństwa - Straszenie dziecka: „ Jak nie wejdziesz do sali, zabieram twojego misia do domu” |
WEJŚCIE DO SALI |
|
CO POMAGA |
CO UTRUDNIA |
- Dziecko przyprowadzone na własnych nogach |
- Dziecko na rękach rodzica, które trzeba „wyrywać” z rąk mamy |
ZAUFANIE |
|
CO POMAGA |
CO UTRUDNIA |
- Rodzicu zaufaj! Nie dzwoń, nie dopytuj, jak dziecko się bawi, podczas jego pobytu w przedszkolu. Pamiętaj, że brak złej wiadomości to dobra wiadomość! - Większość dzieci adoptuje się szybciej niż nam się wydaje!
|
- Są jednak takie dzieci, dla których adaptacja jest szczególnie trudna i wymaga dodatkowego wsparcia. - Jeśli Twoje dziecko:
WARTO SKONSULTOWAĆ SIĘ Z PSYCHOLOGIEM! |