Plan pracy dydaktyczno wychowawczej świetlicy szkolnej

Plan pracy dydaktyczno wychowawczej świetlicy szkolnej

WRZESIEŃ.

Wracamy do szkoły.
 
1. Poznajmy się.
  • Powitanie nowych członków świetlicy
  • Zabawy integracyjne w grupie (poznajemy swoje imiona)
  • Zapoznanie najmłodszych uczniów z nowym miejscem jakim jest świetlica.

2. Poznajemy prawa i obowiązki ucznia świetlicy szkolnej.

  • Regulamin świetlicy, dyżury i obowiązki uczniów świetlicy
  • Poznajemy obyczaje i tradycje naszej świetlicy

3. Wakacyjne wspomnienia.

  • Swobodne wypowiedzi uczniów na temat wakacji
  • Wakacyjne pamiątki,
  • Malowanie pastelami lub farbami okolicy zapamiętanej z wakacji,
  • Gry i zabawy na powietrzu,
  • Praca z mapą

4. Przestrzegamy zasad ruchu drogowego

  • Przypominamy zasady bezpiecznego poruszania się pieszego na drodze,
  • Jak bezpiecznie przejść przez jezdnię (prezentacja w terenie),
  • Tworzymy kodeks pieszego,
  • Pogadanka nt. bezpieczeństwa podczas wycieczek rowerowych

5. Sprzątamy Świat.

  • Jesienne sprzątanie terenów wokół szkoły,
  • Pogadanka tematyczna: Dlaczego ludzie śmiecą.

6. Pożegnanie lata.

  • Moje letnie przygody, luźne wypowiedzi uczniów na temat minionego lata,
  • Malowanie farbami, kredkami scenki z minionego lata.

7. Nadchodzi jesień

  • Wycieczka po okolicy. Obserwujemy zmiany zachodzące w przyrodzie, sprzątamy zwiedzaną okolicę.
  • Swobodne wypowiedzi uczniów na temat piękna polskiej jesieni, zmian zachodzących jesienią w polu, w lesie, w sadzie.
  • Układanie krzyżówek z hasłem jesień.
PAŹDZIERNIK

8. Zwierzęta wokół nas.

  • Wspólna rozmowa na temat zwierząt żyjących w naszej okolicy w lasach i na polach. Co to są zwierzęta nocne?
  • Rozpoznawanie różnych gatunków ssaków,
  • Zwierzęta hodowlane w gospodarstwach,
  • Gry i zabawy dramowe; odgłosy zwierząt.

9. Jesienne zmiany w przyrodzie.

  • Pogadanka na temat właściwego zachowania się podczas wycieczek i zajęć w terenie.
  • Poznajemy i zbieramy liście do szkolnego atlasu liści,
  • Pospolite drzewa liściaste, iglaste
  • Wycieczka.
  • Rozpoznawanie jesiennych liści, określanie kształtu, koloru,
  • Wykonanie kompozycji „jesiennej postaci” – naklejanie liści na dużym kartonie,
  • Wykonanie jesiennych bukietów z liści, traw, jarzębiny.
10. Jesienne prace w ogrodzie
  • Swobodne wypowiedzi uczniów na temat prac wykonywanych jesienią w ogrodzie.
  • Rozmowa na temat związków przyczynowo - skutkowych między pracą ogrodnika, rolnika jesienią a plonami w następnym roku.
  • Jesienna pogoda. Wypowiedzi uczniów na temat pogody.
  • Jesienne skarby. Zorganizowanie jesiennej wystawki. Wspólna rozmowa na temat skarbów z sadu i ogrodu, parku.
  • Wykonanie z masy papierowej dowolnego owocu lub warzywa, wystawa prac.
  • Zabawy dramowe „odgadnij kim jestem”.
  • Czytanie tekstu z podziałem na role.
  • Wiersze o tematyce jesiennej. Słuchanie czytanego przez nauczyciela wiersza „Pomidor” J. Brzechwy. Wspólne zabawy dramowe „odgadnij jakim jestem warzywem”.
11. Dzień Edukacji Narodowej.
  • Rozmowa uczniów z nauczycielem na temat jego pracy,
  • Przypomnienie o formach grzecznościowych i wielkich literach przy pisaniu życzeń. .
  • LISTOPAD.
12. W zdrowym ciele zdrowy duch.
  • Pamiętamy o zdrowym odżywianiu się jesienią.
  • Witaminy z owoców i warzyw,
  • Sposoby przechowywania owoców i warzyw,
  • Głośne czytanie przepisów na surówki i sałatki,
  • Wspólna rozmowa nt. jaki wpływ ma pogoda na ubiór i zdrowie.
  • Zapoznanie dzieci z dietą śródziemnomorską
13. Świetlicowe przyjaźnie.
  • Swobodne wypowiedzi uczniów o swoich przyjaciołach,
  • Praca plastyczna mój przyjaciel.
14. Ptasie odloty.
  • Żegnamy odlatujące ptaki. Układanie i rozwiązywanie krzyżówek o ptakach.
  • Głośne czytanie informacji o wybranym ptaku z encyklopedii.
  • Rozpoznawanie ptaków i ich nazw.
  • Wspólna rozmowa na temat; dlaczego ptaki odlatują od nas na zimę?
  • Oglądanie książek o ptakach, albumów…
  • Wykonanie papierowej składanki ptaka.
  • W jaki sposób pomagamy ptakom które zimują w kraju? Pogadanka.
15. Zmiany pór roku.
  • Obserwujemy zmiany zachodzące w przyrodzie
  • Rozmowa nt. zmian przyrody w różnych porach roku i ich wpływie na życie ludzi, zwierząt i roślin.
  • Ilustrowanie utworu muzycznego A. Vivaldiego „Cztery pory roku”(jesień).
 
16. Narodowe Święto Niepodległości.
  • Opowiadanie nauczyciela o historii Polski połączone z oglądaniem ilustracji, albumów.
  • Udział w uroczystości szkolnej z okazji Narodowego Święta Niepodległości.
  • Przybliżenie uczniom symboliki barw narodowych i sztandaru szkolnego.
GRUDZIEŃ
 
17. Moja rodzina.
  • Swobodne wypowiedzi uczniów na temat ich rodzin połączone z prezentacją przyniesionych pamiątek, zdjęć.
  • Rozmowa na temat praw i obowiązków członków rodziny.
  • Zabawa w architekta – dom moich marzeń.
  • Wspólne poszukiwanie odpowiedzi na pytanie” Jak postępować, by tworzyć kochającą się rodzinę?
  • Gry i zabawy dramowe „zgadnij kim jestem”.
  • Wspólna rozmowa nt. Jak dzielę się obowiązkami z rodzeństwem, by pomóc rodzicom?
18. Książka moim przyjacielem.
  • Jak zachęcić innych do czytania książek
  • rozmowa.
  • Moja ulubiona bajka, baśń, wiersz, uczniowie prezentują swoje ulubione książki.
  • Czytanie wybranego w bibliotece opowiadania z podziałem na role.
  • Wykonanie ilustracji do czytanego opowiadania.
  • Piszemy własne opowiadanie, bajkę, wiersz. Odczytanie najciekawszych prac.
  • Opowiadamy i czytamy baśnie.
19. Nasze zabawy w teatr.
  • Wyjaśnienie znaczenia słowa teatr.
  • Wspominamy nasze przedstawienia szkolne i towarzyszące im emocje.
  • Kto jest kim w teatrze? Projektowanie obsady i scenografii do wybranego mini przedstawienia.
  • Zabawa w teatr z wykorzystaniem dramy. Inscenizowanie fragmentów wybranych baśni.
  • Próba odpowiedzi na pytanie: gdybyś w przyszłości pracował w teatrze, kim chciałbyś zostać?
20. Otrzymujemy i dajemy prezenty.
  • Pisanie listu do Świętego Mikołaja z prośbą o prezenty.
  • Adresowanie koperty. Krótkie wypowiedzi na temat drogi listu od nadawcy do adresata.
  • Portret Świętego Mikołaja – praca plastyczna.
  • Nauka pakowania prezentu w ozdobny papier.
  • Układanie i rozwiązywanie zagadek tematycznych.
21. Przygotowujemy się do świąt.
  • Wykonywanie ozdób choinkowych, np. łańcuchy, serduszka.
  • Słuchanie opowiadania nauczyciela o symbolach Bożego Narodzenia.
  • Słuchanie, nauka i śpiewanie kolęd.
  • Tradycje Bożego Narodzenia. Drama „Przyjmujemy Mikołaja w domu”.
  • Wspólna rozmowa nt. przygotowania potraw i elementów dekoracyjnych do nakrycia stołu.
  • Swobodne wypowiedzi nt. Przygotowań do Wigilii.
  • Wypowiedzi dzieci o tym, czego życzymy bliskim.
  • Pisanie na kartce życzeń skierowanych do siebie w formie dobrego uczynku, poprawy.
  • Szkolna Wigilia
  • Śpiewanie kolęd, dzielenie się opłatkiem.
22. Poznajemy zwyczaje świąteczne i noworoczne.
  • Swobodne wypowiedzi uczniów na temat szopek urządzanych w kościołach.
  • Omówienie ilustracji przedstawiającej szopki.
STYCZEŃ
 
23. Witamy Nowy Rok.
  • Swobodne wypowiedzi na temat jak witaliśmy Nowy Rok.
  • Zabawy zimowe na śniegu i lodzie: rzuty śnieżkami do tarcz, do wyznaczonego celu.
  • Jak zaplanować bal karnawałowy - wspólna rozmowa.
  • Konkurs „Pomysł na najciekawszy strój karnawałowy i jego wykonanie”.
24. Zima, Zima.
  • Obserwacja otoczenia wokół szkoły, rozmowa o tym jak rośliny i zwierzęta przygotowują się do zimy.
  • Zabawy ruchowe na boisku.
  • Zapoznanie ze sposobem przetrwania zimy przez ptaki, owady i ssaki.
  • Wycieczka po okolicy, podsumowanie poczynionych obserwacji.
  • Jak pomagamy ptakom podczas zimy.
  • Malowanie zimowych drzew różnymi technikami, np. mokre w mokrym, malowanie pastą, świecą. Barwy zimne.
  • Ćwiczenia ruchowe i naśladowanie kołysania się drzew, pracy drwali, łamania się gałęzi.
  • Gry i zabawy dramowe: naśladujemy ptaki.
  • Rysunek kredką „Dokarmiamy ptaki”.
25. Bezpiecznie na śniegu i lodzie..
  • Swobodne wypowiedzi dzieci dotyczące zabaw i gier zimowych.
  • Rozmowa na temat sportów zimowych, olimpiad.
  • Gry i zabawy dramowe „odgadnij dyscyplinę sportu”.
  • Zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo zabaw zimowych.
26. Dzień Babci i Dziadka.
  • Swobodne wypowiedzi uczniów na temat chwil spędzonych z babcią i dziadkiem.
  • Redagowanie życzeń dla babci i dziadka.
  • Drama – praca w dwójkach - próby składania życzeń.
  • Rozmowa nt. szacunku do osób starszych.
LUTY
27. Przyglądamy się zimie.
  • Układanie rebusów i zagadek o tematyce zimowej.
  • Gry i zabawy na śniegu, toczenie kul, lepienie bałwana.
  • Wykonanie bałwana z wykorzystaniem waty, papieru kolorowego.
  • Obserwacja pogody w lutym: temperatura, opady, długość dnia.
  • Obserwacja stopnia zanieczyszczenia śniegu, roztopienie śniegu, filtrowanie wody.
  • Malujemy zimę – praca plastyczna.
28. Tropimy ślady na śniegu.
  • Tropienie i rozpoznawanie śladów zostawianych przez kolegów.
  • Analiza kształtu śladów zwierząt na podstawie ilustracji, rozpoznawanie zwierząt po śladach innych niż tropy, np. ptasie pióra.
  • Praca plastyczna: „Fantastyczne zwierzaki i ich ślady”.
  • Układanie i rozwiązywanie rebusów i krzyżówek o tematyce zimowej.
29. Dokarmiamy zwierzęta zimą.
  • Rozmowa na temat sposobu dokarmiania zwierząt zimą.
  • Pogadanka - jak należy się zachowywać na zajęciach terenowych.
  • Praca plastyczna „Zwierzęta zimą”.
  • Gry i zabawy dramowe „naśladujemy zwierzęta”.
30. Dbamy o naszą świetlicę.
  • Swobodne wypowiedzi uczniów na temat świetlicy.
  • Ustalenie zakresu prac, jakie należy wykonać w celu poprawienia wyglądu, estetyki świetlicy.
  • Jak należy dbać o sprzęt szkolny – rozmowa.
  • Giełda pomysłów „Co zrobić, aby nasza świetlica była piękniejsza.”
MARZEC.
31. Pory dnia i roku.
  • Rozmowa nt. dobowego ruchu Ziemi: dzień, noc.
  • Praca z globusem.
  • Uświadomienie dzieciom, w jaki sposób rozwój cywilizacji i lekkomyślność zagraża ziemi.
  • Swobodne wypowiedzi nt. zmiany pogody w ciągu roku. Zjawiska jakie obserwujemy przy tych zmianach.
  • Warunki życia roślin i zwierząt w różnych porach roku.
32. Zapach przedwiośnia.
  • Analiza przysłowia „ W marcu jak w garcu”.
  • Przypomnienie zasad bezpieczeństwa podczas wspólnego wyjścia.
  • Obserwacje podczas spaceru oznak przedwiośnia.
  • Swobodna rozmowa nt. zaobserwowanych zmian zachodzących w przyrodzie.
  • Ćwiczenia i zabawy ruchowe i oddechowe tematycznie związane z przedwiośniem.
33. Kluby przyjaciół Ziemi.
  • Swobodna rozmowa dotycząca ochrony Ziemi.
  • Zapoznanie z fundacjami i klubami pomocy: Przyjaciele Ziemi, Pokojowy Ruch „Zielonych”, Światowy Fundusz Ochrony Przyrody. Praca z przygotowanymi materiałami.
  • Jak ja mogę pomóc Ziemi? - swobodne wypowiedzi.
  • Próba refleksji nad obecną sytuacją.
34. Obserwujemy przyloty ptaków.
  • Spacer po najbliższej okolicy.
  • Obserwacja ptaków, rozpoznawanie ich cech charakterystycznych, zapoznanie z budową ptaków, określenie kierunków przylotów i odlotów.
  • Obserwacja ptasich gniazd, określenie miejsc budowy gniazd i „materiałów budowlanych”.
  • Rola gniazd w życiu ptaków – swobodne wypowiedzi.
  • Praca plastyczna „Ptasie powroty”.
35. Powitanie Wiosny.
  • Obserwacje zmian zachodzących w przyrodzie.
  • Swobodne wypowiedzi uczniów na temat zwiastunów wiosny.
  • Układanie haseł witających wiosnę.
  • Rozmowa na temat wiosennych kwiatów i ich ochronie.
KWIECIEŃ.
36. Poznajemy drzewa.
  • Obserwacja drzew rosnących wokół szkoły, nazywanie ich, wskazywanie cech charakterystycznych, zaliczanie do drzew liściastych, iglastych, omówienie warunków życia.
  • Rozpoznawanie drzew po liściach, igłach.
  • Budowa liści.
  • Swobodna rozmowa - uczniowie opisują poznane drzewa, wykazują różnice i podobieństwa.
37. Wiosenne prace.
  • Swobodne wypowiedzi dzieci o wiosennych pracach w ogródku.
  • Rozmowa z dziećmi o wyglądzie najbliższej okolicy, określenie co możemy zmienić, poprawić, naprawić, posprzątać.
38. Malujemy pisanki.
  • Swobodne, wynikające z doświadczeń dzieci wypowiedzi nt. zwyczajów wielkanocnych.
  • Malowanie pisanek.
  • Ustne wypowiedzi opisujące własną pisankę, pisankę marzeń.
  • Rozmowa na temat zwyczajów wielkanocnych , ze szczególnym zwróceniem uwagi na śmigus
  • dyngus.
  • Czytanie o tym zwyczaju z materiałów źródłowych.
  • Własne doświadczenia związane z tym świętem - rozmowa.
39. Składamy świąteczne życzenia.
  • Indywidualne wypowiedzi uczniów o zwyczajach wielkanocnych ze szczególnym uwzględnieniem tradycji pisania świątecznych kart.
  • Zgromadzenie świątecznych kart, opisywanie ich, zwrócenie uwagi na elementy umieszczone na kartach.
  • Wspólne zgromadzenie słownictwa potrzebnego do napisania świątecznych życzeń.
  • Projektowanie własnych kart i pisanie życzeń.

MAJ
40. Majowe święta.
  • Oglądanie materiałów związanych z Konstytucją 3 Maja, np. reprodukcji obrazu Jana Matejki „ Konstytucja 3 maja”.
  • Opowiadanie nauczyciela o Konstytucji i czasach,w których powstała.
41. Wiosenna pogoda.
  • Wypowiedzi uczniów na temat pogody i zmian w przyrodzie w maju.
  • Majowe kwiaty. Poznajemy nazwy kwiatów i roślin zielonych w naszej okolicy.
  • Praca plastyczna „Polne Kwiatki”.
  • Poznanie różnych gatunków chwastów: wzajemne prezentowanie chwastów zebranych w drodze do szkoły.
  • Próba nazwania roślin na podstawie własnych wiadomości.
  • Swobodne wypowiedzi o przyczynach i sposobach zwalczania chwastów.
  • Czy zioła to chwasty? – wspólne wyjaśnienie; kiedy roślina zielona może być uznana za szkodliwy chwast.
42. Moja rodzina.
  • Wypowiedzi uczniów na temat swojej rodziny.
  • Przytaczanie rodzinnych anegdot.
  • Prezentowanie przyniesionych zdjęć i pamiątek rodzinnych.
  • Praca plastyczno – literacka; wykonanie kartki z rodzinnego albumu.
  • Zabawa pantomimiczna: „Czyj to portret?”.
43. Moja mama, mój tata.
  • Swobodne wypowiedzi dzieci na temat swojej mamy.
  • Układanie i zapisywanie krótkiego opisu wyglądu zewnętrznego mamy i taty.
  • Moi rodzice - praca plastyczna.
44. Nasze zdrowie.
  • Próba zastanowienia się, refleksja: czy mam kondycję?, Czy codziennie ćwiczę? Czy jestem aktywny na lekcjach wf?
  • Sprawdzamy swoją sprawność fizyczną, zajęcia na boisku szkolnym.
  • Głośne odczytanie informacji na temat roli różnych organów w prawidłowym funkcjonowaniu człowieka.
  • Odnajdywanie omawianych organów w swoim organizmie.
  • Swobodna rozmowa o tym, co jest niezbędne aby być zdrowym i sprawnym: sport, higiena osobista, zdrowe odżywianie.
 
 
CZERWIEC.
45. Dzień Dziecka
46. Poznajemy prawa dziecka.
  • Wspólne oglądanie zdjęć przedstawiających charakterystyczne typy mieszkańców różnych części świata.
  • Praca z mapą. Odnajdywanie na mapie świata regionów, które zamieszkują poznani na fotografii ludzie.
  • Próba odpowiedzi na pytanie: co łączy, a co różni dzieci na całym świecie?
  • Uważne, wyraziste odczytanie Praw Dziecka i dokładne ich omówienie, wyjaśnienie
  • Zapoznanie dzieci z jedynym odznaczeniem nadawanym dorosłym przez dzieci
  • Order Uśmiechu.
  • Projektujemy własny order i nadajemy mu nazwę.
47. Lato, lato...
  • Rozwiązywanie i układanie zagadek i rebusów związanych z nadchodzącym latem.
  • Mój przepis na lato - pisemna praca w grupach.
  • Przypominamy letnie i wakacyjne piosenki.
  • Swobodne wypowiedzi na temat lata i sposobu spędzania wolnego czasu.
  • Praca plastyczna pt. „Lato”.
48. Obserwujemy otaczającą nas przyrodę.
  • Obserwowanie zmian jakie nastąpiły w przyrodzie.
  • Swobodne wypowiedzi na ww. temat.
  • Zabawa dramowa: szukanie w swoim otoczeniu przedmiotów, które mogą odtworzyć dźwięki deszczu, wiatru, błyskawicy, grzmotu...
49. Gdzie na wakacje.
  • Praca z mapą Polski, przewodnikami turystycznymi – szukamy odpowiedniego miejsca na wakacje.
  • Nauka wakacyjnych i letnich piosenek.
  • Zabawy ruchowe na boisku szkolnym.
50. Wakacyjne przestrogi.
  • Swobodne wypowiedzi uczniów nt. „ Jak bezpiecznie podróżować”?
  • Zabawa dramowa - zgubiłem się!
  • Przypominamy numery alarmowe.
  • Układamy wakacyjny regulamin.
 
 
Plan pracy dydaktyczno – wychowawczej będzie realizowany
w miarę możliwości lokalowej, ilości zapisanych uczniów
do świetlicy oraz warunków atmosferycznych.